آموزشطراحی لباس

آموزش طراحی لباس رایگان

آموزش طراحی لباس، خواستۀ بسیاری از افرادی است که به دنیای فشن و مد علاقه زیادی دارند. صنعت مد از شاخه های مختلفی تشکل شده است، از جمله اصلی‌ترین و مهمترین آنها، طراحی لباس می‌باشد. برای کسب تخصص در طراحی لباس ابتدا باید این حرفه را به خوبی یاد بگیرید.

با یادگیری اصول آن، می‌توانید نیازهای مختلف خود را به طور کامل برطرف کرده و توانایی های خود را بهبود دهید. در ادامه به توضیح مراحل اینکه چگونه یک لباس طراحی کنید، می‌پردازیم. این مراحل کاملاً کلی بوده و برای آنکه به صورت کاملاً حرفه‌ای و تخصصی وارد بازار کار طراحی لباس شوید باید حتماً دوره های آموزشی آن را بگذرانید.

آموزش طراحی لباس رایگان
آموزش طراحی لباس رایگان

تهیه وسایل مورد نیاز برای آموزش طراحی لباس

برای آنکه با مراحل چگونگی طراحی لباس آشنا شوید باید وسایل لازم را برای این منظور تهه کنید. مداد، پاک کن، کاغذ، ماژیک های رنگی، جوهر و رنگ از جمله اقلام مورد نیاز برای رسم طرح موردنظر روی کاغذ است. پاک کن مورد استفاده باید با کیفیت و کاغذ رسم نیز باید ضخیم باشد.

از مدادهایی که نوک سفتی دارند برای رسم علامت های ظریف و سطحی مدادی با نوک سفت انتخاب کنید. مدادهای H یکی از بهترین انتخاب ها محسوب می‌شوند. علامت هایی که با این مدادها کشیده می‌شوند براحتی پاک شده و همچنین در کاغذ فرورفتگی ایجاد نمی‌کنند. این ویژگی برای رنگ کردن و جنسیت سازی پارچه لباس بسیار مهم است.

اگر از مداد مناسبی برای طراحی خود ساتفاده نکنید، طرح اولیه شما یک طرح درجه دو خواهد شد. به هیچ عنوان مداد را سفت روی کاغذ فشار ندهید؛ باید علامت ها را بسیار کمرنگ بکشید. برای رسم طرح خود اصلاً از خودکار استفاده نکنید، زیرا نمی توانید علامت هایی که کشیده‌اید را پاک کنید

انتخاب ژست مدل

در آموزش طراحی لباس، به مدلی که بر روی آن لباس موردنظر خود را رسم میکنید، به فرانسوی کروکی (انگاره) گفته می‌شود. انتخاب مناسب ژست مدل در نمایش طرح شما بسیار مهم است. درحال راه رفتن، خم شده، ایستاده و … همگی از ژست های مدل هستند. به طور کلی کروکی باید درحالتی کشیده شود که تمام موارد را به خوبی به نمایش بگذارد.

ژست ایستاده و ران‌وی، جزء راحتترین ژست ها میباشد. این نوع کروکی این امکان را به شما میدهد که تمام طرحتان را در یک نمای کلی نشان دهید. اهمیت کار در خوب تقسیم کردن و خوب کشیدن است. بسیاری از طراحان مد و لباس، کشیدن صدها کروکی را تمرین می‌کنند تا توانایی خلق موقعیت های مختلف را در خودشان پرورش دهند.

رسم خط افقیِ کروکی

ابتدا یک خط افقی در امتداد ستون فقرات کروکی، بکشید؛ انتهای بالای خط، سر کروکی و انتهابی پایینی نیز نوک انگشتان پا می‌باشد. حالا یک بیضی بکشید که نشانگر سر است. این خط و بیضی، پایه و اساس کروکی در آموزش طراحی لباس رایگان می‌باشد.

در رسم کروکی چندان لازم نیست به متناسب و زیبا بودن مدل خود توجه کنید. چراکه چیزی که مهم است نماش لباس است نه مهارت طراحی شما.

آموزش طراحی لباس رایگان
آموزش طراحی لباس رایگان

کشیدن ناحیه لگن در آموزش طراحی لباس

در آموزش طراحی لباس برای رسم یک لگن، مربعی را دقیقاً زیر خط میانی تعادل بکشید. درواقع جایی که معمولا لگن در بدن قراردارد. اندازه مربع را متناسب با مدلی که میخواهید بکشید. سوژه های لاغرتر، دارای مربع کوچکتری مباشند و بلعکس.

بر اساس ژست مدل، مربعی را به سمت راست یا چپ کج کنید. اگر میخواهید مدل به شکل کج بایستد، باید لگن را مایل به چپ و یا راست، رسم کنید. اگر میخواهید مدل به شکل عادی ایستاده باشد فقط مربع را عمودی بدون هیچ زاویه ای به چپ یا راست بکشید.

طراحی بالا تنه و شانه ها

از دو گوشه مربع لگن، خط هایی به سمت بالا امتداد دهید. در میان راه، خط ها را به سمت خط افقی نزدیک کرده و دوباره آنها را به سمت شانه ها باز کنید. این قسمت همان کمر کروکی خواهد بود. کمر را به صورت خط افقی بکشید که کوچکتر از خط شانه و باسن است. شانه ها باید هم عرض مربعی که برای لگن رسم کرده‌اید باشد.

عرض بالا تنه باید دو برابر سر باشد. اگر مدلتان در حالت ایستاده ساده نیست و لگن آن به سمت چپ و یا راست مایل است، شانه های آن نیز باید در خلاف جهت باسن کشیده شوند. این حالت حس حرکت ایجاد می کند.

به خط خمیده ( انحنای قفسه سینه) مانند زوایا و خط هایی که برای ژست گرفتن ضروری هستند دقت نمایید تا اعضای بدن از جا در رفته به نظر نرسند.

مطلب توصیه شده
وسایل طراحی لباس

آموزش رسم گردن و سر برای طراحی لباس

در ادامه آموزش طراحی لباس رایگان، طول و ابعاد گردن باید یک سوم عرض شانه و نصف طول سر باشد. ابعاد سر باید متناسب با بدن رسم شود. هرچه سر بزرگتر باشد مدل جوانتر به نظر میرسد.

می‌توانید طرح بیضی‌ای که در ابتدا رسم کردید را پاک کنید. سر را به گونه‌ای بکشید که با ژست مدل متناسب باشد. می‌توانید آنرا کمی به سمت بالا، پایین، چپ یا راست متمایلش کنید.

کشیدن پاها

در رسم اسکیس طراحی لباس، پاها طولانی‌ترین قسمت بدن هستند. به طور کلی اندازه طول پاها باید حدود چهار برابر اندازه سر مدل باشد. پاها نیز بواسطه زانو به دوبخش تقسیم می‌شوند. ران (از پایین جعبه لگن تا بالای زانوها) و ماهیچه ساق پا (از پایین زانوها تا روی قوزک پا).

طول زانو تا لگن باید تقریبا با عرض سر یکی باشد. عرض هر پا را از ران تا قوزک به تدریج باریک‌تر بکشید. در نزدیک ‌ترین قسمت به زانو، پهنای ران به اندازۀ یک سوم از بزرگ‌‌ترین ناحیه ران است. همچنین در قسمت ساق پا هر چه به سمت مچ پا پیش میروید، از پهنای ساق کم کنید. پهنای قوزک پا به اندازۀ یک چهارم پهنای سر باید باشد.

روی پاها را نیز به شکل مثلث های بلندو باریک بکشید که به اندازه طول سر هستند.

آموزش طراحی دست و بازو

مراحل رسم بازوها همانند رسم پاها است. از شانه تا مچ، به تدریج باریک‌تر بکشید. بلند تر کشیدن بازوها نسبت به بالاتنه  حالت مصنوعی‌تری نسبت به انسان عادی ایجاد میکند. و در آخر دست ها و انگشتان را رسم کنید.

تعیین کردن طرح در آموزش اصلی لباس

پس از آنکه ژست و فیگور مدلتان آماده شد در این مرحله از آموزش طراحی لباس رایگان، نوبت آن است که لباسی که در ذهنتان را دارید را با جزئیات روی کاغذ پیاده نمایید. اگر همچنان ایده و یا طریحی مد نظر ندارید به مجلات یا سایت های مد نگاهی بیاندازید تا هنر خلاقیت شما فعال شود.

آموزش طراحی لباس رایگان
آموزش طراحی لباس رایگان

ترسیم پر رنگ لباس

در هنگام رسم لباس، خطوط خود را پر رنگ بکشید. به گونه‌ای لباس را رسم کنید که به انگار لباس به شکل واقعی آویزان شده است. در قسمت هایی از بدن که زاویه دار و حالت دار هستند باید به نحوه چگونگی قرار گیری پارچه در آن ناحیه توجه کنید. فکر کنید چگونه لباس برروی تن یک نفر می‌ایستد، آنرا بر روی مدل پیاده کنید.

برای مثال پارچه های نازک و ابریشمی، بر روی بدن خوابیده و سر می‌خورد و تقریباً حرکت موج دار دارد. اما پارچه های ضخیم به صورت گوشه دار در بدن قرار گرفته و کمتر فرم بدن را نمایان می‌کنند.

نحوه طراحی چین و چروک و پیلیسه لباس

از خطوط متنوع برای نشان دادن چین روی پارچه استفاده کنید. چگونگی قرار گیری تا، چین و چروک و پیلیسه روی لباس از اهمیت بالایی برخوردار است و اگر به درستی رسم شود به شما کمک می‌کند تا ساختار لباس را نشان دهید.

می‌توانید تای لباس را با کشیدن خطوط شل و موج دار نشان دهید. از طرح های دایره‌ای برای چین پارچه استفاده کنید. برای رسم پیلیسه نیز یک لبه صاف بکشید.

رسم پارچه چاپی

اگر پارچه‌ای که برای رسم در آموزش طراحی لباس در نظر دارید، دارای طرح های چاپی باشد، باید آنرا درست و با جزئیات رسم کنید. اینکه پارچه چگونه بر روی مدل قرار میگیرد و طرحی که پارچه دارد در اثر حالت قرار گیری، چطور نمایش داده میشود، از اهمیت بالایی برخوردار است.

برای این منظور ابتدا طرح کلی از لباس طرح‌دارتان رسم کنید. سپس آنرا به یک شبکه چهارخانه با بخش های مختلف تقسیم کنید. بخش ها را یکی یکی با طرح پارچه پر نمایید. برای کشیدن طرح با جزییات، زمان بگذارید و مطمئن شوید که در تمام خانه ها، طرح یکسان به نظر می‌رسد.

آموزش سایه زدن و رنگ کردن در طراحی لباس

آخرین مرحله از آموزش طراحی لباس، رنگ آمیزی است. با رنگ مشکی پررنگ یا هر رنگ دیگری برروی خطوطی که می‌خواهید آنها را نگه دارید، بکشید. سپس هر خط دیگری که بنظرتان اضافی است را پاک کنید. در آخر با استفاده از مداد رنگی و یا هر وسیله‌رنگ‌آمیزی که مد نظر دارید، به دقت لباس را با رنگی که می‌خواهید رنگ کنید.

رنگ ها را با یکدیگر ترکیب کرده و از تنوع سایه ها برای طرح‌تان استفاده کنید. رنگ آمیزی و ایجاد سایه ها باید باتوجه به بافت پارچه و نحوه قرار گیری آن روی بدن مدل صورت گیرد. تصور کنید که مدلتان با این لباس در حال کت واک رفتن زیر نور افکن است.

تاهای عمیق در پارچه با سایه های تیره‌تری نمایش داده می‌شود. جایی که پارچه با نور برخورد دارد را باید از رنگ های روشن‌تر استفاده کنید. اضافه کردن اکسسوری نیز از جمله نکاتی هستند که باعث زیباتر شدن طرح نهایی می‌شود.

4.9/5 - (8 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا