آموزشکلاس عکاسی

آموزش عکاسی آسان

آموزش عکاسی به شما کمک می‌کند بتوانید از خوتان و یا اطرافیانتان، عکس های حرفه‌ای و جذابی را به ثبت برسانید؛ حتی از این راه درآمدی را برای خود کسب نمایید. عکاسی از جمله حرفه های محبوب در میان اکثر جوامع است. چراکه به واسطه آن میتوان خاطرات خود را به ثبت رساند و یا از آن برای معرفی محصولات خود استفاده نمود.

این حرفه باعث ایجاد تحولات اساسی در دنیای صنعت و تبلیغات شده است و بودون وجود آن عملا یک نقص بزرگ در کسب و کارهای مختلف ایجاد می‌شود. با اینکه پیشرفت تکنولوژی و فناوری باعث حذف بسیاری از فعالیت ها شده است، اما در رابطه با هنر عکاسی، نه تنها این هنر را از عرصه کنار نگذاشته است، بلکه باعث پیشرفت چشمگیر آن نیز گشته است.

به طوری که ما امروزه شاهد انواع دوربین های عکاسی، تجهیزات گوناگون و برنامه و نرم افزارهای مختلف به منظور بهبود هرچه بیشتر کیفیت عکس هستیم. در ادامه به مواردی میپردازیم که میتواند اطلاعات مفیدی در رابطه با عکاسی به شما ارائه دهد.

آموزش عکاسی آسان
آموزش عکاسی آسان

انواع راه های آموزش عکاسی

آموزش عکاسی و یادگیری این حرفه در دو حالت امکان پذیر می‌باشد که شامل:

1. عکاسی در دانشگاه:

رشته عکاسی جزء زیرمجموعه های کنکور هنر برای راهیابی به دانشگاه می‌باشد. پذیرش این رشته در دانشگاه های دولتی روزانه، نوبت دوم (شبانه)، پیام نور و غیرانتفاعی صورت می‌گیرد. دانشجویانی که به تحصیل در رشته عکاسی می‌پردازند، علوم و فنون و همچنین انواع سبک های عکاسی را به طور کامل آموزش می‌بینند.

پذیرش دانشگاهی رشته عکاسی در ایران هم بصورت با آزمون و هم بدون کنکور (بدون آزمون ) میباشد. از این طریق شما میتوانید با مدرک دانشگاهی، حرفه عکاسی را به صورت تخصصی فرا بگیرید.

2. عکاسی در آموزشگاه ها:

سرفصل هایی که آموزشگاه ها جهت آموزش عکاسی استفاده می‌کنند جزء سرفصل های دروس دانشگاهی و مهارتی است. هدف اصلی این آموزشگاه ها، تبدیل یک فرد مبتدی به یک شخص حرفه‌ای و آماده کردن هرچه سریعتر او برای وورد به بازار کار عکاسی میباشد. آموزشگاه های مختلفی در این زمینه فعالیت میکنند که هر یک خدمات متنوعی را برای هنرجویان خود ارائه می‌دهند.

نکات کلی آموزش عکاسی

پس از آنکه چگونگی مسیر آموزش عکاسی خود را انتخاب کردید، چیزی که بیشتر از همه اهمیت دارد تکرار و تمرین است. تمرین در هر مکان و زمان عامل اصلی پیشرفت و حرفه‌ای شدن شما در عکاسی است. تکرار و تمرین در این حرفه باعث می‌شود شما از خطاها و اشتباهاتتان در انتخاب و دیدن جزئیات آگاهی پیدا کنید. همچنین تجربه و خلاقیت لازم را در فرایند بست آورید.

هرچقدر هم که شما جامع و کامل آموزش ببینید اما تمرین نداشته باشید و ندانید از حرفه تان در کجاها باید استفاده کنید، هیچوقت رد این مسیر به موفقیت موردنظرتان نخواهید رسید. در عکاسی باید نگاهی ریز بین و ظریفی داشته باشید. از این طریق جزئیات را با دقت بیشتری در نظر خواهید گرفت و نکات پنهان موجود در تصویر را کشف خواهید نمود.

آموزش عکاسی آسان
آموزش عکاسی آسان

سبک های عکاسی

عکسبرداری به سبک های مختلفی تقسیم می‌شود و اگر به طور اختصاصی بخواهید تنها در یکی از آنها فعالیت کنید، باید آموزش عکاسی همان سبک را بگذرانید. البته هر کدام از سبک های عکاسی تا حدودی با یکدیگر همپوشانی دارند و کاملا جدا از هم نیستند.

به طور کلی حرفه عکاسی دارای 4 شاخه اصلی است که عبارتند از عکاسی مدلینگ، عکاسی تبلیغاتی، عکاسی پرتره و عکاسی طبیعت. بهترین کلاس و آموزشگاه عکاسی، موسسه‌ای است که هر 4 شاخه را بصورت حرفه‌ای به علاقه‌مندان خود آموزش دهد. سبک های عکاسی به شرح زیر هستند:

عکاسی مدلینگ:

از محبوبترین سبک های عکاسی محسوب میشود که از گذشته تا به امروز دچار پیشرفت ها و تغییر و تحولات بسیاری شده است. عکاسی مدلینگ یکی از نیازهای اساسی صنعت مد و اکسسوری محسوب می‌شود. باتوجه به اینکه این صنایع همواره در حال گسترش و پیشرفت است، احساس نیاز به عکاسی مدلینگ در آن هیچگاه متوقف نمی‌شود.

همچنین مد و فشن جزء صنعت های بسیار پردرآمد در دنیا محسوب میشود. بر همین اساس عکاسان فعال در شاخه عکاسی مدلینگ از درآمد زیادی برخوردار هستند.

البته عکاسی مدلینگ چالش های خود را نیز دارد. دنیای مد همواره درحال تغییر و تحول است؛ به عنوان یک عکاس وظیفه دارید که اطلاعات خود را در این زمینه همیشه بروز نگه دارید و همگام با آن پیش بروید.

عکاسی تبلیغاتی:

عکاسی یکی از واجبات اساسی برای کسب و کارهایی است که میخواهند محصولات و یا خدمات خود را به مشتریان معرفی کنند. عکاسی حرفه‌ای و جذاب از این محصولات و خدمات باعث میشود توجه مخاطب به آنها جلب نماید و برای خرید آنها اقدام کند. بر همین اساس مجموعه ها برای اینکه بتوانند به چنین هدفی دست پیدا کنند، هر ساله هزینه هنگفتی را بابت تبلیغات می‌پردازند.

درواقع برای موفقیت در استراتژی بازاریابی، عکاسی تبلیغاتی از جمله موارد بسیار مهم و تاثثیرگذار است. جهت فعالیت در سبک عکاسی تبلیغاتس، اگر بتوانید در آن کاملا حرفه‌ای و خلاقانه عمل کنید، خواهید توانست به سرعت وارد بازار کار شده و سفارش های زیادی را جذب نمایید. مطلب آموزش طراحی لباس رایگان حتماً برای شما مفید خواهد بود.

مطلب توصیه شده
انتخاب سوژه مناسب عکاسی طبیعت

عکاسی پرتره:

این سبک از عکاسی در میان عموم جامعه بسیار محبوب و کاربردی است. دلیل این محبوبیت بخاطر آن می‌باشد که بسیاری از افراد از دیدن چهره خود و خانواده بسیار لذت می‌برند. امروزه ثبت تصاویر و چهره ها نسبت به گذشته بسیار احساس میشود به همین جهت افراد تمایل دارند که عکس چهره خود را به ثبت برسانند.

این سبک از عکاسی بر روی عکسبرداری از چهره و اجزای آن میپردازد. فعالیت بیشتر آتلیه ها و استودیوها مربوط به همین حوزه است. البته عکاسی پرتره در زمینه های مدلینگ و تبلیغات نیز نفوذ کرده و باعث بوجود آمدن آثاری زیبا و فوق العاده شده است.

این سبک باتوجه به موقعیت موردنظر دارای حالت های مختلفی می‌باشد که از جمله آنها میتوان به عکس پرتره فارغ التحصیلی، عروسی، نوزاد و کودک، عاشقانه و … اشاره نمود.

عکاسی طبیعت:

از دیگر سبک های عکاسی که در آموزش عکاسی نیز به آن پرداخته میشود، عکسبرداری از طبیعت است. طبیعت آنقدر سوژه های گوناگون و نامحدودی دارد که بتواند همواره نیاز علاقه‌مندان به عکاسی طبیعت را برطرف نمود. این شاخه بسیار مناسب برای افرادی است که به طبیعت گردی و ثبت تصاویر خلاقانه مشتاق هستند.

آموزش عکاسی آسان
آموزش عکاسی آسان

انواع دوربین عکاسی

در آموزش عکاسی، داشتن دوربین عکسبرداری از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا آشنایی با دوربین عکاسی، تنظیمات و نحوه کار کردن با آن جزء سرفصل های آموزشی میباشد. البته این بدین معنا نیست که شما فقط با دوربین عکاسی میتوانید عکس های حرفه‌ای بگیرید. بلکه یک عکاس حرفه‌ای و کاربلد میتواند با دوربین موبایل خود نیز تصاویر حیرت انگیز و جذابی را به ثبت برساند.

به طور کلی دوربین هایی که برای عکاسی استفاده میشوند شامل:

1. دوربین آنالوگ:

در این دوربین ها، نوری که از لنز عبور می‌کند بر سطح فیلم عکاسی می‌نشیند. پس از آن باید فیلم را از داخل دوربین درآورد و آن را در تاریکخانه ظاهر کرد تا به شکل نگاتیو قابل رویت شود. برای انتقال عکس ها به کامپیوتر نیز باید نگاتیو‌ها اسکن شوند.

2. دوربین دیجیتال:

این دوربین ها در دوستۀ حرفه‌ای و آماتوری دسته بندی میشوند. دوربین های حرفه‌ای همچنان از سیستم دوربین های حرفه‌ای آنالوگ (slr) استفاده می‌کنند که شامل اجزای مکانیکی است. اما دوربینهای آماتوری به صورت کامل دیجیتالی میباشند. عمر مفید دوربین‌های دیجیتالی اگر به شیوه‌ای صحیح خریداری شده باشد بین ۳۶ تا ۴۸ ماه است.

نرم افزارهای عکاسی

عکسبرداری، نورپردازی و ادیت عکاس ها، سه عامل مهم و اساسی در عکاسی میباشد. در آموزش عکاسی که توسط دانشگاه ها و یا آموزشگاه ها اجرا میشود، یکی از سرفصل های اصلی آشنایی و نحوه کار با نرم افزارهای مهم در ادیت عکس است. در ادامه به معرفی تعدادی از مهمترین نرم افزارهای عکاسی میپردازیم:

لایت روم Lightroom Classic:

این نرم افزار که از محبوبترین برنامه های ویرایش عکس میباشد به شما اجازه می‌دهد که تصاویر خود را سازماندهی کرده، نقاط کلمات کلیدی آنها را تعیین نموده و به آنها برچسب بزنید. همچنین از ابزارهای پیشرفته‌ای همچون براش ها، ابزارهای گرادیان، رفع لکه، بهبود، منحنی ها تون، تونینگ اسپلیت، استفاده از پروفایل های دوربین، پروفایل ها لنزها، حذف اعوجاج های کروماتیک، تغییر شکل و … میتوانید در عکس خود استفاده کنید.

فتوشاپ Photoshop:

در حال حاضر یکی از بهترین نرم افزارها برای ویرایش عکس محسوب میشود. این برنامه یک ابزار درخشان برای آن دسته از ویرایشگران حرفه‌ای تصاویر است که به‌دنبال ابزارهای بسیار پیشرفته هستند. عکاسان می‌توانند از این برنامه برای خلق تصاویر، طرح های گرافیکی، هنرهای دیجیتالی و بسیاری موارد دیگر استفاده کنند.

Skylum’s Luminar 4.2.0:

اگرچه این نرم افزار نسبت به ادوبی در بازار رقابت کم‌ توجه قرار گرفته است، اما هم‌اکنون به یکی از محبوب‌ترین نرم‌افزارهای ادیت عکس تبدیل شده است. این برنامه امکاناتی را برای عکاسان فراهم می‌کند تا بتوانند عکس‌های خود را به‌صورت موثر سازماندهی و ویرایش نمایند.

Skylum’s Aurora HDR:

این نرم افزار برای عکاسانی که بیشتر روی خلق تصاویر HDR تمرکز دارند، انتخاب ایده آلی محسوب میشود. Skylum’s Aurora HDR عمدتاً برای ادغام و پردازش تصاویر HDR به‌کار می‌رود. این برنامه از هوش مصنوعی تعبیه شده و به‌دلیل نداشتن هاله، مصنوعات یا نقص‌های کروماتیکی در عکس نهایی، شناخته می‌شود.

Capture One Pro 20:

این برنامه همراه با ویژگی های شگفت‌انگیزی شبیه به فتوشاپ عرضه شده است. Capture One Pro 20 دارای یک رابط کاربری قابل سفارشی‌سازی است و کاربر می‌تواند این رابط کاربری را به روش دلخواه شخصی‌سازی نماید.

بازار کار رشته عکاسی

عکاسی از جمله حرفه هایی است که دارای چالش ها و رقابت بسیار میباشد. از جمله مواردی که میتواند شما را در این مسیر بسیار یاری کند گذراندن دوره آموزش عکاسی است. باتوجه به آنکه عکاسی یک هنر است به همین منظور درآمدهای حاصل از آن باتوجه به موقعیت و گرایش‌های تخصصی آن متفاوت است.

به طور کلی درآمد عکاسان می تواند ساعتی، قراردادی و شاید استخدامی باشد. درآمد ساعتی به آن دسته از افرادی اختصاص دارد که در مراسم های مختلف مشغول به فعالیت بوده و بسته به ساعات فعالیت مزد خود را دریافت می‌کنند.

قرار دادی ها همانطور که از نامشان پیداست بسته به مدت قرارداد و سازمانی که در مقابل آنها متعهد میباشند، درآمدهای متفاوتی دارند. استخدامی ها که اندک هستند مطابق با مصوبه های موجود می‌توانند از حقوق ماهیانه برخوردار شوند.

4.8/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا